آزمایش خونی که به شناسایی بیماران در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند

22مه 2020 - دانشمندان متابولیت هایی را در خون شناسایی کرده اند که به طور دقیق پیش بینی می کنند که آیا یک زن بعد از یک تجربه گذرا از دیابت بارداری، به دیابت نوع 2 مبتلا خواهد شد یا خیر. این کشف می تواند به آزمایشی منجر گردد که به پزشکان کمک کند بیماران در معرض خطر بیشتر را شناسایی و به آنها کمک کنند که با مداخلاتی از جمله رژیم غذایی و ورزش، از ابتلای خود به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.

پرفسور مایکل ویلر ، دانشمند ارشد انستیتوی بیمارستان عمومی تورنتو در شبکه بهداشت دانشگاه گفت: نوعی اختلال در تنظیم متابولیک در گروهی از زنان رخ می دهد که به ابتلا به دیابت نوع 2 ، مدتی بعد از بهبودی از دیابت بارداری پس از وضع حمل می انجامد. این موضوع نشان می دهد که یک مشکل اساسی در متابولیسم این گروه وجود دارد که از قبل وجود داشته است و به دیابت نوع 2 منجر می شود بنابراین ما می توانیم آن را تشخیص دهیم. امضای متابولیکی شناسایی شده می تواند با بیش از 85 درصد دقت پیش بینی کند آیا یک زن پس از دیابت بارداری به دیابت نوع 2( T2D) مبتلا خواهد شد یا خیر. نتایج این مطالعه در ژورنالPlos Medicine  منتشر شده است.

حدود یک نفر از هر 10 زن در طی بارداری به دیابت حاملگی (GD) مبتلا می شود که خطرابتلا به دیابت نوع 2را در ادامه ی زندگی افزایش می دهد. 30 تا 50 درصد از این زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بوده اند، در طی 10 سال پس از زایمان به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. این بیماری توانایی بدن در تنظیم میزان قند خون را مختل می کند و می تواند منجر به عوارض جدی از جمله کاهش دید، مشکلات عصبی و همچنین بیماری های قلبی و کلیوی شود.

توصیه می شود زنان مبتلا بهدیابت حاملگیبعد از زایمان، سالانه آزمایش تحمل گلوکز خوراکی را انجام دهند، تا توانایی بدن آنها برای حذف قند از جریان خون اندازه گیری شود. اما این روش زمان بر و پر زحمت است و کمتر از نیمی از زنان این آزمایش را پس از اتمام بارداری انجام می دهند.

پرفسور ویلر می گوید: زنان پس از تولد نوزادشان، وقت کافی برای بررسی سلامت خود ندارند. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که ما این مطالعه را انجام داده ایم، تا با ابداع یک آزمایش خون ساده، تعداد ویزیت های بیمارستانی و سختی آزمایش تحمل خوراکی را کاهش می دهیم.

پرفسور ویلر و دکتر گوندرسون برای اولین بار، یک امضای متابولیکی پیش بینی کننده یدیابت نوع 2 رادر مطالعه ی مقدماتی خود در سال 2016 ، با بررسی 1033 زن مبتلا بهدیابت حاملگی در مطالعه ی زنان، تغذیه نوزادان و دیابت نوع 2 پس از بارداری (SWIFT) کشف کردند. مطالعه ی SWIFT یکی از بزرگترین و متنوع ترین مطالعات از نوع خود بود، همه ی زنان در این مطالعه در بین سالهای 2008 و 2011 نوزادان خود را در بیمارستان های کایزر پرماننته در کالیفرنیا شمالی بدنیا آورده بودند.

مطالعه ی جدید مبتنی بر تحقیق قبلی است، محققان همین گروه از زنان را در یک دوره زمانی طولانی تر که طی آن تعداد بیشتری از زنانبه دیابت نوع 2 مبتلا شدند، تحت نظارت قرار دادند.

نمونه خون این افراد یک بار بین شش تا نه هفته پس از تولد و سپس دو بار در طی دو سال جمع آوری شد. سلامت زنان تا مدت 8 سال از طریق سوابق پزشکی الکترونیکی آنها پیگیری شد. در طی این مدت ، 173 زن مبتلا بهدیابت نوع 2 مبتلا شدند و نمونه خون آنها با 485 زن از این مطالعه که از نظر وزن، سن، نژاد و قومیت، با هم مطابقت داشتند و به دیابت نوع 2 مبتلا نشده بودند، مقایسه گردید.

دکتر Röst ، که رهبری تجزیه و تحلیل داده های آماری را بعهده داشت، گفت: این مطالعه منحصر به فرد است زیرا ما افراد سالم را با افراد مبتلا به بیماری پیشرفته مقایسه نکردیم، در عوض، ما در حال مقایسه زنانی هستیم که از نظر بالینی یکسان هستند- همه آنها بهدیابت بارداریمبتلا بودند اما پس از زایمان دیابت آنها برطرف شده بود. این یکی از اهداف بزرگ در پزشکی فردگرایانه است و ما تلاش می کنیم تا با یافتن اختلافات مولکولی در افراد به ظاهر سالم، پیش بینی نماییم که کدام یک از آنها به یک بیماری خاص مبتلا خواهند شد.

دکترRöst ، گفت: با کمال تعجب، مولکولهای قند در بین ترکیبات شناسایی شده برجسته هستند. اما آمینو اسیدها و مولکولهای چربی نیز موجود هستند که به ترتیب بیانگر مشکلات زمینه ای در متابولیسم پروتئین و چربی است. در حقیقت، اگر آمینو اسیدها و لیپیدها را از محاسبات خارج کنیم، قدرت پیش بینی کننده ی این آزمایش کاهش می یابد. بهمین دلیل ما حدس می زنیم که فرآیندهایی فراتر از متابولیسم قند ممکن است خیلی زود در مسیر پیشرفت به سمت دیابت نوع 2 رخ دهند. این یافته می تواند دلیل بروز عوارض را در بیمارانمبتلا به دیابت نوع 2 ، حتی زمانیکه قند خون آنها با داروها کنترل شده است را توضیح دهد.

محققان امیدوارند که این کشف را به آزمایش خون ساده ای که زنان بتوانند در مدت کوتاهی پس از زایمان انجام دهند،- شاید در طی مراجعه ی اولیه به پزشک به همراه کودکشان- تبدیل کنند.

زنان شرکت کننده در مطالعه ی SWIFT برای مدت 10 سال پیگیری شدند، و برای دیابت نوع 2مورد آزمایش قرار گرفتند. گاندرسون می گوید: اطلاعاتی که ما از این مطالعه جمع آوری می کنیم، ما را به هدف خود برای توسعه ی این آزمایش خون نزدیک می کند. همچنین به ما کمک می کند تا اختلافات متابولیکی بین نژادها و گروههای قومی را تشخیص دهیم و در اینتست در نظر بگیریم. این آزمایش به متخصصان زنان و زایمان و متخصصان مراقبت های اولیه برای شناسایی زنانی که اخیرا به دیابت حاملگی مبتلا بوده اند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند، کمک می کند. حمایت از این افراد در دوران شیردهی و توصیه به سایر عادات سالم برای زندگی در طول سال اول پس از زایمان می تواند خطر ابتلای آنها به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200522/Blood-test-could-help-doctors-identify-patients-at-risk-of-developing-type-2-diabetes.aspx